Kontakt os i dag på +45 4040 3361|salg@katamaraner.dk
FAQ2017-03-16T13:44:44+01:00

FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Køb af brugt båd i udlandet byder på mange udfordringer. Her er virkelig mulighed for at komme i klemme og det er vigtig at forarbejdet er i orden.
Spar ikke på hjælp udefra, men brug kvalificerede rådgivere og konsulenter, så du ikke ender med at brænde fingrene på en dårlig båd eller i værste tilfælde få opbragt båden af myndighederne fordi papirarbejdet ikke er i orden.

Motorer2017-04-06T12:21:46+02:00

Motorer 
Som standard er båden udstyret med de mindste motorer for at at holde basis prisen lav og fordi charterselskaberne mener at lav fart er lig med lille skade, men i virkeligheden er det modsatte nok tilfældet. Lav motorkraft sammen med små propeller giver lav stop-kraft og i vores farvande med korte og krappe bølger har du brug for at opgradere motorerne. Køb aldrig en katamaran med standard motorer – det er alt for omkostnings-tungt at opgradere senere og båden er også sværere at sælge igen.   

Hvis du primært sejler for sejl, skal du samtidig vælge at få foldepropeller på – så sejler du hurtigere og slipper for støj fra skruerne, når du sejler for sejl.  

Priser på brugte katamaraner2017-03-11T12:36:17+01:00

Priserne på brugte katamaraner varierer meget bl.a. afhængig af (prioriteret rækkefølge):

  • Udbud og efterspørgsel
  • Privat eller charterbåd (herunder om der er betalt moms)
  • Indretning – 3-4-5-6 kahytter – flybridge osv.
  • Årsag til salg
  • Årgang
  • Udstyrs-niveau og alder på det
  • Stand og vedligeholdelse
  • Beliggenhed
  • Antal ejere
  • etc.

Lige nu er der lang leveringstid på nye katamaraner p.g.a. stor efterspørgsel ikke kun fra charterfirmaerne, men i kraftig stigende grad fra private købere. Katamaraner udgjorde i 2016 40% af alle nye sejlbåde og det tal er stigende fra kun 10% i 2002.

Charterbåde er normalt solgt til en privat kunde allerede inden den leveres fra værftet og efter endt charterperiode på typisk 5-7 år overgår de til privat brug.
Nogle af disse ejere ønsker efter endt periode alligevel ikke at overtage båden og de sælges så for det meste til kunder charterfirmaerne og deres netværk (som f.eks. os) ude at de bliver udbudt offentligt. 
De resterende både udbydes på eksempelvis YachtWorld og lignende salgsider på nettet og er som regel hurtigt solgt – hvis ikke er der typisk noget galt med prisen, skader, ejerskab eller udbyder af båden. Den enkelte båd bliver tit udbudt af flere sælgere, hvoraf kun een reelt kan sælge den og det sker kun for at lokke kunder i butikken. Det kan være ganske vanskeligt, at finde ud af, hvem den reelle sælger er.

EU Moms2017-03-05T13:28:59+01:00

Hvis båden købes til privat brug, skal der afregnes moms på købsprisen. Langt de fleste katamaraner, der sælges i udlandet er fra Charter-firmaer, der køber båden momsfrit og skal afregne moms ved salg.

Hvis båden har været privatejet, SKAL der vises dokumentation for betalt moms. Det er meget svært at finde ud af om der faktisk er afregnet moms og selv med en faktura med moms i hånden, anbefaler vi at tage kontakt til den oprindelige sælger/forhandler af båden, som vil kunne bekræfte ægtheden af fakturaen.

Hvis båden købes til langfart eller charter, kan momsen i enkelte tilfælde udelades.

Rådgivning2017-03-05T13:30:30+01:00

Budgettér altid med en kvalificeret rådgivning!

Det koster en del, men pengene er givet godt ud, specielt når rådgiverne ikke kan anbefale køb – så kan mange ærgrelser og penge spares.

Det er som regel nødvendigt, at have en lokal advokat inde over for bl.a. at få checket om der er gæld i båden, du som evt. køber kan komme til at hænge på.

Brug en dansk revisor, hvis du er i tvivl om momsen er betalt og om fakturaer og andre dokumenter omkring økonomien er i orden.
Det er surt at blive bragt op af en andet lands myndighed fordi papirarbejdet er forkert og få båden tilbageholdt til evt. tvister er løst eller moms indbetalt.

Oversættelse af dokumenter er en tredje post som skal med på budgettet. Køber du båd af et anerkendt charterfirma er faktura og og andre dokumenter so regel på engelsk, men i mange tilfælde er leasingkontrakter og logbøger på lokalt sprog og noget af det skal måske oversættes.

Der løber flere omkostninger på end man lige regner med, og samlet set er her udgifter for Kr. 50-75.000 + evt. moms.

Vurdering af båden2017-03-11T10:47:58+01:00

Sørg for at båden gennemgås af en professionel bådkonsulent. Få undersøgt som minimum motorer og sejl, bund og skrog samt bådens elektronik.

Køb aldrig en båd, du ikke har set på land – også selvom du kommer til at betale for at den kommer op for inspektion.

Det er absolut nødvendigt, at være tilstede ved undersøgelsen, når du ikke kender den der skal undersøge båden, således at du ikke får en ‘standardrapport’, som vi desværre ser ind i mellem. Husk at budgettere med fly og hotel mens undersøgelsen står og husk at indregne forsinkelse. 

Her er omkostninger for 45-70.000 afhængig af, hvor båden ligger.

Motorer og El2017-04-08T12:10:10+02:00

Motorer 
De fleste brugte charterbåde er udstyret med de mindste motorer fordi charterselskaberne mener at lav fart er lig med lille skade, men i virkeligheden er det modsatte nok tilfældet. Lav motorkraft sammen med små propeller giver lav stop-kraft og i vores farvande med korte og krappe bølger har du brug for de kraftige motorer og store 3 bladede propeller. 

Køb aldrig en katamaran med standard motorer – det er alt for omkostnings-tungt at opgradere og båden er også sværere at sælge igen. Har båden gået over 500 timer om året er det med stor sikkerhed en charterbåd, selvom den markedsføres som privat ejet. Mange charterbåde er faktisk privatejet, selvom de udlejes på fuld tid. Har motorene gået mere end 6-7000 timer er de klar til hovedeftersyn eller måske ligefrem udskiftning, da charterkunder ikke behandler dem som du selv ville.

Hvis du primært sejler for sejl, skal du samtidig vælge en båd med foldepropeller eller få dem eftermonteret – så sejler du hurtigere og slipper for støj fra skruerne, når du sejler for sejl.  

El-system
Når du kigger efter brugt båd er det ekstremt vigtigt, at bådens el-system er designet og dimensioneret til det sejlads-område, hvor du primært ønsker at sejle. Det er næsten umuligt at ombygge en 115 V installation til 230 V og endnu sværere modsat, da ledningerne i en 230 V installation er tyndere end i en 115 V båd. Skal du ud i verden, så få monteret en skilletrafo på landstrømmen, så du kan bruge 115 V forsyning på din 230 V båd. Du skal sikre dig at ladere og andet udstyr kan køre på 60 Hz! 
Undlad at købe en 115 V båd, hvis du ikke kun sejler i US farvand.

Udskiftninger og reparationer2017-03-11T11:56:00+01:00

Under sydens sol ældes både langt hurtigere end under vores himmelstrøg.

Er der, som f.eks. i Caribien, også høj fugtighed går det rigtig stærkt. Mange af disse sol- (UV), varme- og fugt-skader kan slet ikke repareres, men skal i stedet udskiftes.

Det er ikke altid muligt at udskifte og det er derfor meget vigtigt af få båden undersøgt for skader i glasfiberen – også for stød- og kollisions skader.
Hvis båden er af nyere dato kan glasfiberen som regel poleres op ved professionel hjælp, men skrid mønstret kan sjældent reddes.

Hynder, madrasser, lazybags, sol-covers, bimini canvas og sejl skal normalt skiftes efter allerede 3-5 år.

Indvendigt træværk bør også tjekkes for specielt fugt- og lak-skader.

En charter båd har haft mellem 20-30 forskellige besætninger ombord hvert år, så madrasser og hynder slides voldsomt og ikke alle kunder er lige hygiejniske og meget skal derfor skiftes.

Motorer, gear og drev er også betjent af uerfarne sejlere, så de skal som minimum renoveres og i værste tilfælde skiftes.
En ny 40 HK motor koster i omegnen af 100.000 kr. + montering.

Hjemtransport2017-03-11T12:04:42+01:00

Hjemtransport på egen køl inkl. besætning eller på fragtskib?

Egen køl: 3 mands besætning i ca. 6 uger (fra Kroatien f.eks.) á kr. 10.000/pr. mand pr. uge – Professionel besætning.  
Samlet ca. Kr. 180.000 for besætning, hvor man kan spare 1-2 mand, hvis I selv kan sejle med og har de nødvendige kvalifikationer.
Har man tid og kvalifikationer, kan man selvfølgelige selv sejle båden hjem og spare rigtig mange penge.

Hertil kommer (variable udgifter efter vind og vejr og årstid)
• Diesel
• Havnepladser
• Fly, hotel og fortæring til besætning.

Transport på fragtskib er også en mulighed og her afhænger prisen af distancen. Fra Stillehavet (Singapore) eller Sydafrika/Australien siger tommelfingerreglen, at man skal regne med ca. 1000 € pr. fod + stativ og forsikring.

Forsikring, opbevaring, og øvrige poster2017-03-12T08:30:31+01:00

Efter køb og overtagelse er der også en del omkostninger, der skal med i budgettet.

Afhængig af købstidspunkt og tidspunkt for eventuel hjemtransport:

• Forsikring, herunder også transport og besætning
• Havneplads i købs-land inden hjemtransport
• Havnepladser under hjemsejlads
• Evt. vinteropbevaring inden hjemtransport.
• Istandsættelse, når den når destination

Desuden skal der påregnes installation af varmeanlæg, cockpit telt og redningsflåde* samt sikkerhedsudstyr*.
*= Obligatorisk under hjemtransport

Skal vi hjælpe?2017-03-16T15:44:24+01:00

Vi forestår gerne mange af de nævnte opgaver på konsulentbasis.
Timepris: kr. 500,- + moms. (Dokumenteret arbejdstid) – eller efter fastpristilbud.
Hertil kommer transport, forplejning og ophold efter regning.

Kontakt os på telefon 4354 4300 / 4040 3361 for mere information og tilbud.

Brugte både

Go to Top