El-installation og lys ombord

Først og fremmest kan du ikke få lys nok ombord!

Skal du ud på de store oceaner, er lys ekstra vigtigt. Her har du brug for lys til at kunne hjælpe dig med at fejlfinde og arbejde ombord, når mørket har sænket sig.

Det er sjældent i gode og lyse forhold at noget går galt ombord. Derfor er det vigtig med gode installationer og uafhængige lyskilder, som lygter og projektører.

Sørg også for at du har uafhængige lyskilder i motorrum og stuverum – udover de lyskilder som du har forbundet til bådens elektriske system. Et godt dækslys er også svært at undvære.

Glem ikke lys på redningsveste og Mand over Bord bøjer. 

Husk også, at når du anskaffer lygter skal de har en naturlig farve lys, så du kan skelne farvekoder på diagrammer og ledninger.
Mange billige LED lamper har et lys, der gør det svært at se farver.

Cockpitlys og ledelys (Courtesy lights) Lys i cockpittet, på trapper, langs gulvet og i kahytter kaldes ‘Courtesy lights’ og findes normalt i en samlet pakke som bør vælges til, da det er væsentligt dyrere at eftermontere. Som nævnt ovenfor kan man ikke få lys nok ombord, men i nogle situationer har man brug for at kunne dæmpe lyset, så nattesynet ikke ødelægges og her er lys-dæmpere og ledelys løsningen. På de mindre modeller er lys-dæmpere noget vi eftermonterer, mens det er standard på de større modeller (Flagship Class)

Lys i mast og bom (Mast and boom lights) Dækslys i masten er svære at undvære, medmindre du kun sejler kystnært. Lys i bommen er mere for syns skyld, men kan være praktisk på oceanerne. På nogle modeller er det én pakke med lys i mast og bom og på andre er det adskilt.

Undervandslys (Under water lighting) Hvid du dykker om natten er de en god hjælp, ellers mest for syns skyld og en smags sag. Lyset er normalt blåt.

AGM batterier (AGM batteries) Nogle både har AGM batterier som standard og i andre er det en option. AGM batterier har længere levetid, uovertruffen kapacitet og tåler mange dybdeafladninger og oplader dobbelt så hurtigt som et GEL batteri. AGM batterier er helt vedligholdelsesfri og vibrationssikkert.
Regn med at batterier alt efter kvalitet og type holder i ca. 4-8 år. Ved at investere i AGM batterier, der er designet til opgaven, tjener de sig hjem i det lange løb.

12 volt stik (12 volt outlet) Mobiltelefoner, Ipads, tablets, lygter osv. skal alle oplades og derfor kan du næsten ikke få 12 V. stik nok på båden. I dag fås også kombinerede 12 V/USB stik til lettere tilslutning af udstyr.

Solpaneler (Sun panels) Sejler du langfart eller ønsker du at være mere selvforsynende, er solpaneler en god løsning – også langt bedre end vindmøller og hydro-generatorer. Du får langt mere strøm for pengene og skal ikke høre på vindstøj eller miste fart. Solpanelerne bliver hele tiden både bedre og billigere. En typisk langturs katamaran kan klare sig med 450-600 W paneler for at forsyne køleskabe, frysere, navigationsudstyr og ikke mindst autopiloten.

Batteri og forbrugs overvågning (ECO cruising monitor) Har du solceller, vindmølle, hydrogenerator eller meget udstyr ombord eller ønsker du at overvåge bådens batterier og tanke, er ECO monitoren en god hjælper. Her kan du altid se bådens kapacitetsstatus og følge med i forbruget ombord.