Søsætning, levering og transport
En ny båd er en stor beslutning – faktisk nok en af de største de fleste mennesker tager i livet sammen med køb af fast ejendom.
Derfor er det vigtigt, at levering af båden sker i overensstemmelse med det der er bestilt og at alt virker ved levering og der er taget hånd om evt. opgaver i forbindelse med overtagelsen af båden.
Næsten alle katamaraner produceres i Frankrig (Leopard undtaget) og de fleste udskibes i Biscayen, som er et af de hårdeste farvande på kloden. Enkelte værfter udskiber i Middelhavet og det giver en lang tur hjem til Danske farvande.
Er du erfaren sejler kan du sejle båden hjem selv evt. med hjælp fra en eller 2 besætningsmedlemmer fra os. Ellers tilbyder vi at sejle båden hjem med vores eller hyret besætning. Under normale vejrforhold tager det 7-10 dage fra Atlanterhavs-kysten i Frankrig og ca. 3-4 uger fra Middelhavet – begge dele stort set nonstop sejlads.
Søsætning og rigning (Commissioning) Båden transporteres fra værftet, søsættes og rigges af professionelle riggere.
Overtagelse (Handover) Det er obligatorisk at overtagelsen først foregår til forhandleren og derefter overtager kunden båden enten i Frankrig i værftets udskibningshavn eller i egen hjemhavn, hvis vi er hyret til at levere båden i Skandinavien. Beløbet dækker vores omkostninger til transport og ophold i de 7-10 dage hvor overtagelsen foregår og hvor diverse småting bringes i orden inden kunden selv kan overtage båden. Det er således forhandleren, der garanterer at alt er leveret som bestilt.
Plastwrapping (Thermocovering) Skal båden transporteres på fragtskib til destinationen kan den pakkes ind i plastik for beskyttelse under transporten.
Mast i 2 dele (Mast in 2 parts) Bruges ved transport på fragtskib.
Ab fabrik (Ex-works) Dækker over papirarbejdet i de sjældne tilfælde, hvor kunden selv står for transport fra værft til destination. Bruges stort set kun af charterselskaber, der køber flere både ad gangen.
Eksport gebyr (Exportation) Dækker over papirarbejdet ved eksport ud af Frankring og er obligatorisk, hvis båden skal ud af Frankrig.
Undervisning (Coaching) Få din egen underviser ombord i en hel dag og lær alle bådens systemer godt at kende samt undervisning i sejlads med katamaran.
Skipper (Skipper) Hyr en professionel skipper til at sejle med hjem eller hyr en hel besætning. Er du ikke meget erfaren skipper selv, anbefaler vi på de kraftigste at hyre hjælp til at sejle båden hjem. Biscayen er ikke for begyndere.
Besætning (Crew) Vil du ikke selv være med til at sejle båden hjem, kan du hyre et eller flere besætningsmedlemmer til at sejle båden hjem for dig. Besætningen SKAL bestå af mindst 3 og helst 4 personer, hvor alle skal have mindst duelighedsbevis og gerne Y3. Båden sejles hjem (eller hvortil det ønskes) så godt som nonstop – kun med pauser til at fylde tankene og for at undgå dårligt vejr.
Læg en kommentar