Under sydens sol ældes både langt hurtigere end under vores himmelstrøg.
Er der, som f.eks. i Caribien, også høj fugtighed går det rigtig stærkt. Mange af disse sol- (UV), varme- og fugt-skader kan slet ikke repareres, men skal i stedet udskiftes.
Det er ikke altid muligt at udskifte og det er derfor meget vigtigt af få båden undersøgt for skader i glasfiberen – også for stød- og kollisions skader.
Hvis båden er af nyere dato kan glasfiberen som regel poleres op ved professionel hjælp, men skrid mønstret kan sjældent reddes.
Hynder, madrasser, lazybags, sol-covers, bimini canvas og sejl skal normalt skiftes efter allerede 3-5 år.
Indvendigt træværk bør også tjekkes for specielt fugt- og lak-skader.
En charter båd har haft mellem 20-30 forskellige besætninger ombord hvert år, så madrasser og hynder slides voldsomt og ikke alle kunder er lige hygiejniske og meget skal derfor skiftes.
Motorer, gear og drev er også betjent af uerfarne sejlere, så de skal som minimum renoveres og i værste tilfælde skiftes.
En ny 40 HK motor koster i omegnen af 100.000 kr. + montering.
Læg en kommentar